Turism

Sverigedemokraterna Stockholms stad vill

• Skapa säkrare transportmöjligheter för turister

• Sätta upp fler informationsskyltar över stadens sevärdheter

• Skapa ett vikingamuseum

• Erbjuda fler sommarjobb till unga stockholmare

• Införa en årlig sommarfestival

• Öppna upp för mer underjord- & takturism

• Ta bort benämningen ”Capital of Scandinavia”

• Ge gratis inträde på museer till alla med svenskt personnummer

Stockholmsregionen med Sveriges huvudstad i fokus är en av landets största turistattraktioner och turistnäringen i Stockholms stad sysselsätter idag ett mycket stort antal människor. Sverigedemokraterna Stockholms stad vill utveckla den befintliga turistnäringen i Stockholm och samtidigt skapa nya intressanta attraktioner som lockar ännu fler besökare.

Praktiskt taget dagligen luras turister i Sverige av skrupelfria taxiförare, vilket bidrar till att skapa en negativ bild av Stockholm och därmed skadar den viktiga turistnäringen. Många turister åker hem med intrycket att Stockholm är en ogästvänlig och otrygg plats att turista i. Dessa turister kommer med största sannolikhet inte återvända eller rekommendera Stockholm som turistmål.

Vi vill förbättra informationen på flygplatser och hamnar om hur man på säkrast och billigast sätt reser som turist. Vi vill även kunna erbjuda våra turister transporter med minibussar från hamnar och flygplatser till förmånligt pris. Turismen är en viktig näringsgren och vi är måna om att våra turister känner sig trygga och uppfattar Stockholm som en turistvänlig stad.

Vi vill anordna en årlig sommarfestival i Stockholms innerstad. En sommarfestival med en stockholmsprägel lockar inte bara turister från andra delar av Sverige utan är även en attraktion som drar till sig turister från utlandet. Stockholmsfestivalen skulle inte vara en ny vattenfestival, utan en kortare festival som pågår under en långhelg och som har fokus på mat, svensk kultur och sommar.

Ett nytt svenskt kulturmuseum med vikingaprägel har alla förutsättningar att bli en turistmagnet likt Vasamuseet, och vore ett bra komplement till våra existerande museer. Tyvärr har vi idag inte något museum som med ett bredare perspektiv tar upp denna mytomspunna del av det svenska kulturarvet. Vi ser stora möjligheter att utveckla detta till en stor turistattraktion och genom detta även skapa många nya arbetstillfällen.