Stockholms kommunfullmäktige den 2 november | Sverigedemokraterna Stockholms stad

Stockholms kommunfullmäktige den 2 november

Moderaterna gick ifrån sitt beslut vid partistämman och röstade emot tiggeriförbud i Stockholm

SD:s motion om tiggeriförbud röstades ner vid sammanträdet 2 november. SD:s representanter fick utstå mycket kritik och personliga påhopp från den rödgrönrosa majoriteten. Något förvånande kom det också stark kritik från såväl centern som folkpartiet. Moderaterna förhöll sig tysta och meddelade att man inte ville rösta på motionen eftersom det viktigaste var att bosättningarna försvann (vilket man fick avslag på vid förra sammanträdet). Om moderaterna med detta menade att fick tiggare bostäder, så skulle tiggeriet upphöra, är oklart.

Andra frågor som diskuterades ingående var vänstermajoritetens inställning att Bromma flygplats bör stängas redan 2022 för byggande av bostäder (anm. Avtalet med Svedavia, f d Luftfartsverket sträcker sig till 2038). SD:s inställning är att avtal skall hållas och hursomhelst kan inga förändringar ske förrän Arlanda är utbyggt med en 4:e bana och förmodligen ny terminal. Allt detta kan komma att ta flera decennier. I avvaktan b l a  på att regeringens  utredningsman skall bli färdig finns inga definitiva ställningstaganden i Stadshuset till en förtida uppsägning av gällande avtal.

Förre gruppledaren i Stadshuset Maria Danielsson har aviserat sitt utträde ur SD. Hon behåller dock sin plats i komunfullmäktige i enlighet med valet 2014. Hennes motion om hedersvåld bordlades vid sammanträdet.