Kommunfullmäktige mjukstartar 4 september för säsongen | Sverigedemokraterna Stockholms stad

Kommunfullmäktige mjukstartar 4 september för säsongen

Det finns så många resterande s k interpellationer, d v s skriftliga frågor, att kommunfullmäktige f rom hösten börjar kl. 15.00 (tidigare kl. 16.00) och slutar tidigast kl. 22.00. På så vis skall förhoppningsvis de ibland årsgamla, ibland närmast nattståndna, interpellationerna vara avverkade före hösten 2018.

SD engagerade sig i en debatt om boendeparkering där det med de nya reglerna framstår som lätt absurt att de som bor i ett äldre hus har tillstånd till boendeparkering medan andra i det nybyggda grannhuset saknar tillstånd.

Överhuvud förefaller majoriteten och särskilt miljöpartiet i fullmäktige som alltmer bilfientliga och verkar också vilja driva igenom så mycket som möjligt före valen 2018.

Frågestund

Frågestunden var nog annars det mest intressanta. Finansborgarrådet Karin Wanngård fick frågan av SD varför hon i media kritiserat den norska invandrarministern vid hennes besök i Kista, nattdagis eller passning i hemmet  för barn vars föräldrar arbetar om nätterna var en annan fråga. En tredje fråga rörde en vänsterpolitikers mycket positiva uttalande om situationen i diktaturens Venezuela. Här fritog sig Wanngård (S) och hänvisade till (V).

Östlig förbindelse läggs i malpåse

Lite av knallsensation var att det framkom att det rödgrönrosa styret i Stockholm i dagarna tackat nej till en förbindelse (tunnel) mellan Nacka och Stockholm via Djurgården. Staden vill inte satsa sin del, 2,5 miljarder. Det främsta skälet till Nej tycks vara att en tunnel inte anses tillföra någon nytta till staden vad gäller bostäder och jobb. Och så var det nog det här med bilarna och miljöpartiet! I den här frågan kan vi räkna med att det under de närmaste åren kommer att flyta en hel del vatten över den tilltänkta tunneln. SD har ställt sig positiv till idén om en tvärförbindelse.

Valkretsindelning

Det blir fortfarande sex valkretsar i Stockholm, men förutom 90 fasta mandat i fullmäktige blir det nu 11 utjämningsmandat (vi är 101 st. i stadshuset). Det är en fråga med komplicerad matematik, men förmodligen gynnas mindre partier.

Byggen

Ett antal nyproduktioner och detaljplaner fastställdes. Visst byggs det i Stockholm – men de räcker inte. I Skärholmen kommer det att satsas mycket. Fullmäktige godkände stadsutvecklingsprojekt Focus Skärholmen med 6000 nya bostäder.

”Vasaboulevarden”

Rubriken ovan är undertecknads påhitt. Bakgrunden är att Vasagatan mellan Tegelbacken och Norra Bantorget helt kommer att omgestaltas. Visionerna är: bredare gångbanor för alla gående/resande, flera cykelbanor, planteringar. Men bilar och bussar får nöja sig med ett körfält (nu två)! Vad som händer med dagens hektiska  trafik, vart i City tar den vägen undrade bl.a. SD.

Per Ossmer

Gruppledare SD
Stockholms stads kommunfullmäktige

PS: Läs gärna bifogad motion (2017:48) – Motion om bistånd till illegala invandrare