Ett hot mot demokratin | Sverigedemokraterna Stockholms stad

Ett hot mot demokratin

Under flygbladsgruppens senaste utdelning blev de våldsamt attackerade i Hässelby Gård.

Under helgen den tredje veckan i januari 2014 blev SD Stockholms Stads flygbladsgrupp rått attackerade vid Hässelby under en utdelning. Vid flera tillfällen under flygbladsutdelningen kom olika människor fram och yttrade glåpord, spottade en kvinnlig utdelare rakt i ansiktet, och slutligen attackerades flera utdelare fysiskt. En man gick till våldsam attack, sparkade och slog sverigedemokraterna på plats. Gruppen försökte så gott det gick att skydda varandra under den fysiska attacken och tog sig så snart det gick från platsen.

Att SDs partiledare Jimmie Åkesson  blev attackerad på Nytorget i november 2013 kan inte ha undgått så många i Sverige. Den efterföljande mediala diskussionen om att hot och attacker mot politiskt aktiva är ett hot mot demokratin var en välbehövlig och bra debatt. Vad många kanske inte vet är att vi var många politiskt aktiva på plats på Nytorget som blev hotade och attackerade i samband med Jimmies boksignering där den välkända tårtan kastades. Som sig bör så fick attacken mot Jimmie mest utrymme. Han är partiledare och det kunde ha varit syra, inte grädde, i hans ansikte. Det manar till eftertanke och empati. Men de dagliga hoten mot alla mindre kända SDare är också ett hot mot svensk demokrati. Liksom de hot, spott och grova uttalanden vi utsätts för.

Styrelsemedlemmar från SD Stockholm Stad hade barn med sig till Nytorget. Inte för att utsätta sina barn för fara, utan för att självklart så kan och måste ibland fritidspolitiker ha med sig sina små (liksom sker inom alla partier ibland) till möten och aktiviteter. Det är självklart att vi som mammor och pappor och politiskt aktiva ser vårt största fritidsintresse och passion som en del av våra liv. Liksom våra barn är del av våra liv och kommer att dela politiken med oss. På gott och ont naturligtvis, men det är en annan diskussion. Det borde inte vara förenligt med fara att föra fram politiska budskap på allmän plats i Sverige 2014. Det borde inte vara det. Men det är farligt.

Samtliga i SD Stockholms Stads flygbladsgrupp blev på olika sätt grovt kränkta och skadade som beskrevs i början av denna text, då de stod och delade ut flygblad i Hässelby. Det spottades på dem. Två blev slagna och sparkade på. En av våra partikamrater föll under en attack och angriparen stod över honom och måttade en spark.

Detta hände för att de delade flygblad. För ett demokratiskt politiskt parti.

Jag vill uppmana alla meningsmotståndare och de som hatar, spottar, slår, ni som slänger saker mot oss och mot våra barn: lär känna en sverigedemokrat. Vi är inte ett demokratihot. Men våld och hot mot oss och våra barn är det. Ni må skrämma oss, men ni kan aldrig tysta oss. Och jag och de partikamrater jag känner respekterar att ni tycker olika än vi. Men vi gillar olika. Folkstyre är folkstyre.

Mia Danielsson, ledamot SD Stockholms stads styrelse