Äldreriksdagen | Sverigedemokraterna Stockholms stad

Äldreriksdagen

SD Stockholms Stad har alltid och kommer att fortsätta vara djupt engagerade i alla frågor som rör våra äldre. Därför närvarade tre styrelsemedlemmar på Äldreriksdagen som anordnades 25 mars 2014 på Älvsjömässan.

20140325_093044 Mia Danielsson, vice ordförande SD Stockholms Stad, Dan Kareliusson, styrelsen och Maggi Haglund, styrelsen på Äldreriksdagen

Ett samhälle kan mätas genom att se på hur det behandlar sina mest behövande, och vilka  är mer behövande och förtjänta av omvårdnad än våra äldre? De som tjänat landet ett helt liv och blir svagare på ålderns höst. Det är alltid givande att möta vår äldre väljare och att titta på hur vi inom SD Stockholm kan bidra till att förbättra tillvaron för alla stockholmare. Vi strävar alltid inom partiet efter att se efter alla svenskars rättigheter, men vi tittar också noga på vilka våra skyldigheter som politiskt parti är gentemot våra medborgare.

Vi var inbjudna av Sveriges Kommuner och Landsting och konferensen hölls i samrådan med Socialdepartementet. I stort handlade dagen om hur regeringen och dess äldresamordnare förvaltat de 4 miljarder kronor som getts i speciellt bidrag 2010 för att se över och förbättra all äldrevård i Sverige. Det som fungerat bäst, och som projektchefen hoppades skulle hålla i sig även efter att projektet nu var över, var att dokumentera all vård och centralisera data, så att en översyn av var vården behöver förbättras och var i landet vården är bra kan göras.

Men många av de förbättringar som hyllades av diverse experter var sådant som vi suckade över – för de var så självklara åtgärder att Maggi, Dan och jag undrade varför man behövde dokumentera dessa. Som att låta de äldre på äldreboende och de som vårdas inom hemtjänsten få gå ut varje dag och få frisk luft. Att ta tiden vid läggning att sitta med dem och samtala och kanske hålla handen. Vilket hade visat sig att jämte en översyn av all medicinering (många var de äldre som fått fler än tio medeciner per dag) ledde till att de äldre behöver färre medeciner (till exempel för att somna in). Att låta de som vill och orkar vara med och laga maten på plats. Vilket så klart gör att maten smakar mycket bättre och ger de äldre en aktivitet att se fram emot.

Måste man verkligen dokumentera sådant för att sedan se till att det implementeras på alla platser och vid all vård? Vad har hänt med det egna tänkandet hos vårdpersonalen? Var är det sunda förnuftet? Eller är det kanske så att vi effektiviserat bort all denna tid och nu kommer vi på att vi måste återinföra tid med våra äldre, att det är så enkelt som att de som vårdar och bryr sig om våra äldre medmänniskor helt enkelt kan göra sitt jobb, bara man låter dem göra det? Jag tror det. Maggi och Dan som var med mig tror det också. Så vi skakade lite på huvudet i sorg över de 4 miljarder det tagit att komma fram till den slutsatsen.

IMG_0538

Fantastiskt ironiskt att sedan höra fler än en gång att det som förbättrar vården inte kostar mer pengar eller tar mer tid. Självfallet inte. Sunt förnuft brukar vara gratis och leda till effektiva sätt att göra saker på. Med det inte sagt att vi inte har mycket bra vård över lag i Sverige. Vi tar hand om våra äldre. Men mycket mer kan göras. Vi tror att vi kan göra det för långt mindre än 4 miljarder kronor. Fast vad var det socialminister Göran Hägglund sa under sin presentation: ”Det som inte mäts blir inte gjort.”

SD Stockholms Stad – gör din röst hörd genom att rösta SD i kommun- och landstingsvalen 14 september. För ett Stockholm där alla kan åldras i trygghet.

IMG_0554

Flaggorna vajade för våra äldre utanför Älvsjömässan.